Header

Followers

Thursday, June 16, 2011

Penglihatan Kanak2......

Orang ckp bdk2 slalu bleh nmpk bnda2 nie kn.... Aku pnah ada pengalaman dgn kanak2..... Cita nie terjadi masa aku di kg... ada sorng adik sppu aku nie... petah sngt bercakap... klu suh ckp dri pgi smpai la ke mlm... berckp ja.. biasa la bdk2 kn... so ptng 2 aku dok kt ruang tamu melayan kerenah dia sbb bru bgun tdr.... bdk2 klau dh bgun tdr... merengek la menangis.... jdi pujuk punya la pujuk diam la sekejap.... kebetulan ayah dia ade dekat ruang sofa....

Soh la dia pgi kt ayah dia... mula2 nk pgi.. bila smpai sekerat jln... dia pn patag blik... pas2 sembunyi la belakang aku... kata nya... "ada hantu"... aku pn pgi la tgk... xda pn apa2 yg pelik just ada ayah dia saja....aku nk bawak teman g sana.... dia xmaw... aku pn dh pelik... yg lagi aku heran 2... smpai menangis2 bdk 2 ckp 2 bkn ayah... 2 hantu... aku dh buntu.... tapi alhamdulillah.... Azan asar berkumandang.. terus dia diam... senyap je... aku pn dukung bawak pg kt ayah dia.... aku jangka mungkin ada yg tersesat dok lepak2 situ kot... dn bila azan berkumandang... mungkin bertempiaran lari....


Bkn pengalaman 2 saja.... adik aku sndri yg bongsu pn... aku pn xsure.. tpi mcm dia pn mungkin di anugerahkan bnda yg sama... sbb memang jdi kebiasa tdr dgn adik aku... klu dia x merepek x sah... sbb apa aku kta merepek... sbb... mlm2 time dia tdr.. aku yg slalu tdr lambat nie... slalu mendgr adik aku bercakap sewaktu dlm tdr.... ada skali 2 dia bgtow aku yg kt luar umh ada hantu ngah korek tanah... dia tnya aku... knapa hantu 2 korek tanah??.... tergamam aku.... aku pn jwp la.. mybe sbb dlu dia engineer kot... sambil aku melayan adik aku 2... aku dgr ada bunyi org sedang mencangkul.... aku pikir mybe kebetulan kot...


Malam2 kdng2 adik aku akn kejutkan aku sbb lapar mlm... aku pn yg sudh menjadi tabiat tdr lambt... pgi la kedapur untk buatkn dia air milo panas n mkn dgn biskut cap pingpong.... sekali 2... aku bwk la adik aku ke dapur... dia tnya aku kenapa buat 1 cawan... napa x buat 2?? aku ckp abg dh kenyang... xmaw mkn dh.... tpi jawapan dia... "bkn untk abg... tpi 2 untk org yg dok kt kerusi meja makan kita 2".... aku xnmpk pn sapa2 yg duduk di kerusi yg di tnjuk adik aku.... seram memang seram... apa yg aku buat hanya membaca ayat kursi dn membuka lampu untk menghilangkan perasaan tkut tdi..... selesai adik aku mkn... aku membawa dia tdr blik... n aku memandang kerusi 2 untk memastikan memang xdak apa2 dn sesiapa di situ....


itulah org kata... kanak2 nie dpt melihat bnda2 halus... sbb 2 kadang2 bayi2 slalu menangis... n xbgi bdk2 main di luar rumah sewaktu senja....





No comments:

Post a Comment