Header

Followers

Tuesday, January 22, 2013

Kubur Berbau Wangi

Salam pada pembaca... rasa lama dh xupdate blog... Bkn apa.. seblum nie sebok dengan study... so skang nie bila dh abis study.. sebok pulak dengan hal2 yang lain.. Kali nie plak nk update entry pasal pengalaman aku pgi kubur.. Apabila ada di kg nie.. aku slalu akan ikut ayah sedara ke tanah perkuburan pada setiap hari Ahad petang... sbb time 2 ja dia free.. Motif ke kubur bkn saja2.. Tpi kami menziarah kubur Arwah Atok aku yg meninggal pada Tahun 2011.. 

Nk di jadikan cerita.. Di sebabkan kami nie bleh di katakan kadang2 idea 2 mencurah2... Ayah sedara aku memberi pendapat untuk kami menanam pokok pada setiap kubur yg ada kepok... Ini untuk mencantik kan permandangan dan meredup kan kawasan tersebut... Nenek aku pernah kata.. klu ada pokok.. pokok tolong berdoa untuk org yg meninggal... jadi kami pn dgn bersungguh menanam pokok hampir sekeliling kubur org yg x di kenali di sekeliling kubur Arwah Atok.... 

Masa tgh mencucuk2 pokok pada kubur... Ayah sedara aku menanam pada salah satu kubur yang ada di situ.. sedang dia cucuk.. tiba2 terbit satu aroma bauan wangi minyak atar pada sekeliling kawasan itu... di sebabkan aku berada jauh... ayah sedara aku memangil dan terus mencucuk jari dia kt dalam lubanng pokok yang hendak di tanam... lubang 2 betul2 pada atas kubur tersebut... sempat juga aku mencium bau di jari ayah sedara aku... 


Dengan perasaan rendah diri.. kami mensedekahkan Al-Fathihah pada pemilik kubur tersebut semoga arwah di cucuri rahmat Nya...masa tu tanah perkuburan tu menjadi sunyi sepi.. angin pn tidak bertiup... Itu lah kerbesaran Illahi yg terbukti pada hamba Nya di mana.. Kubur itu kemungkinan di miliki oleh seorang yg mengajar Al-Quran satu ketika dahulu.. sbb bila di perhatikan nama dan blik tnya pada nenek aku.. dia pn mengiyakan hal sedemikian...

Itu lah satu Pengalaman yg aku dpt masa berada di tanah perkuburan... dan bukan itu saja.. byk lagi yg aku lihat dengan mata aku sendri... Allahuakbar.. 


Tolong Sedekah kan Al- Fathihah pada Arwah Atok aku... Semoga beliau berada di tempat para2 orang Soleh di sana.. Amin.. 

No comments:

Post a Comment