Header

Followers

Saturday, October 22, 2011

Visual Halusinate or Gangguan (mana satu)

Entry kali nie nk cerita skit pengalaman masa duduk di bahagian Unit Psikiatrik baru2 nie.... (practikel sja)... Di sbbkan aku nie bakal seorang terapis... so kebykkan byk bersama pesakit yg mempunyai masalah mental yang akn di "interview".. buat penilaian pada pesakit melalui pemerhatian... 


So ada la pengalaman yang aku sndiri dlm sedar x sedar... interview la seorng pesakit nie... di diagnos mempunyai schizo dan ada halusinasi penglihatan dan pendengaran.... semasa ngah menemu ramah pesakit 2... selalu di ganggu dgn maslah pesakit... bila di tnya dia akn ckp merepek2... dan kdng2 dia akn bca 1 ayat yg bunyi mcm ayat al- quran tpi pelik.... bila aku tnya... dia akn jwb... 2 untk halau hantu...


So di sbbkan aku nie kdng2 peka pada hal2 sebegini... aku pn tutup temu ramah aku yang spatutnya aku buat dan melencong ke topik lain untk nk thu lebih lanjut.... masa aku tnya :


Aku : "en. nmpk x hantu 2??"
Pt : "2 ada kt penjuru 2"


ngn yakin aku memandang tempat yg di tunjukkan 2... tpi xnmpk apa2... 


Aku : " xdak sapa2 pn kt situ"
Pt : " dia dh beredar"
Aku : " mcm mna rupa dia"
Pt : " mcm hantu la"
Aku : " dia ckp apa ngn en.??"
Pt : "dia x brckp.. tpi slalu ada... nk x ayat untk nmpk hantu??"
Aku : "bleh saya tau ayat 2??"
Pt : "#$#@%^^&%#"


Aku xpaham n xdpt nk tangkap ayat 2.... sbb aku xthu nk sebut.... so aku pn buat sedar kan pesakit untk ignore halusinasi yang dia nmpk.... Tpi apa yg aku dpt... pesakit memberitahu dia slalu x dpt tdr mlm sbb selalu di ganggu... n tetiba masa dia bgtow... dgn sekaligus aku ternmpk kelibat yg laju melalui seblah tmpat aku duduk dan aku pn terdiam... 


Pt: "en. perasan x dia lalu tdi??"
Aku : " Perasaan en. saja kot" (aku ignore kan bnda 2)....
Pt : "Saya nk balik boleh x ckgu??" ( pesakit slalu memanggil terapis mcm aku nie dgn panggilan ckgu )
Aku : "nnti kita tnya doktor dlu k??.. skang nie jom kita buat aktiviti dlu"


Semasa aku bawak pesakit masuk ke bilik aktiviti... aku melalui ruang laluan 2... aku menangkap 1 bunyi yg berdensing sngt2 n telinga aku trasa panas.... then aku pn membca ayat untk melindungi diri ( selalu nya bca 3 qul dn al - fathihah )... apa yg aku perhatikan... sush nk mengatakan yang pesakit di ganggu atau beliau memang mempunyai halusinasi... sbb jika terlampau stress... otak kita akn mewujudkan sesuatu imaginasi apa yg slalu sngt kita pikir.... tp xdpt di sangkal jgk sbb aku sndri perasaan yang makhluk 2 ada di sekeliling pesakit.... sblum masukkan pesakit ke dlm ward... aku just membaca al - fathihah untk di sedekah kn kepada org yg meninggl dn di simpan di bilik mayat yg berhampiran dgn pejabat tempat aku ada...... 



No comments:

Post a Comment